Thursday 1 October 2009

Memulakan Perniagaan Webcomic

Awda boleh ketawa sekuat kuatnya tentang perniagaan ini.Tetapi itulah reaksi beberapa orang yang telah berjaya dalam webcomic bisnes ini.Jika anda suka ia nya boleh menjadi berbagai gaya seperti fantasi,pengembaraan atau sesuatu yang menakutkan.Kebanyakkan yang berjaya adalah dengan menggunakan komedi.Orang ramai ada yang lebih suka melihat yang lucu lucu seperti karton yang di lukis di dalam surat khabat ataupun di televesi maupun di layar internet.Dan ini juga sesuai untok orang yang kreatif walaupun saya kekurangan daya kreatif seperti ini.Saya memang suka perkara yang logik dan masuk akal dan perkara yang boleh di jalankan dengan terurus tersusun rapi.Orang orang yang kreatif selalunya melampaui batas akal dan mereka boleh memutar belitkan keadaan yang sepatutnya biasa saja.Ada juga mereka mereka yang suka berfikir bahawa masa itu mengalir seperti air atau yang mereka katakan "ikan"dan tidak memperkatannya sebagai nombor.Ini sebenarnya sesuatu yang membuat kita teruja. Jika awda ingin memajukan diri di bahagian ini,di bawah ini ada beberapa perkara yang mungkin membuat awda berjaya:-

  • Perbanyakkan kreativiti - Untuk membuat webcomic awda berjaya,jangan lupa bahawa ianya mestilah yang baru,segar dan berinspirasi.Elakkan dari yang lapuk,basi dan tidak terkini seperti juga dalam berita berita.Jadinya hendaklah yang baru,baharulah orang ramai suka.
  • Dapatkan bahan bahan terbaru - Terdapat banyak cara untuk memulakan pekerjaan melukis.Ada yang menggunakan MS paint dan ada juga yang suka melukis di kertas dan selepas itu di scan sahaja ke PC{computer peribadi}dan boleh juga di pindahkan ke website.
  • Katogeri wecomic apa - Setelah awda memilih jenis apa yang akan di pamerkan,pilih lah software yang berkenaan.Samaada fantasi dalam dunia apocalytic atau manusia biasa hari ini dengan gaya hidup masing masing(walaupun cerita sebegini amat popular tetapi boleh juga telah jadi lapuk kerana sudah kebanyakkan.)
  • Jalan cerita - Webcomic awda mestilah yang asli dan tulin.Gambar patungnya juga tidak boleh di ambil dari mana permainan video seperti bobandgeorge.com(hal ini trjadi apabila pihak Capcom yang mengeluarkan siri siri Megaman telah menyaman kerana meniru.
  • Membina halaman web - Sememangnya nama webcomic mestilah ada halaman webnya tersendiri,jika tidak itu hanya di panggil comic sahaja,tanpa web nya.Itu juga akan menjadi sunyi jika tidak ramai yang menonton.Olehitu,buatlah halaman web supaya banyak orang yang akan berminat mengikuti jalan cerita awda.
  • Perbaharui halaman web dan jalan cerita - Ya, webcomic memang akan memakan masa awda dan menghendaki sepenuh masa. Seperti Garfield, satu comic yang berjaya di ubah suai menjadi wecomic untuk semua orang menikmati. Jim Davis, telah mengusahakan Garfield dari awal hinggaberjaya sepenuhnya. Jadi,bagaimana awda, ingin memperbaharui webcomic awda secara seminggu sekali atau dua hari sekali?
  • Memasarkan selepas diterbitkan - Perkara ini menumpukan banyak masa dan disiplin diri. Setelah menerbitkan halamanweb awda,kini masanya untuk di pasarkan kepada awam. Dengan promosi dan proses pemasaran setentunya akan mendatangkan para pelanggan yang berterusan.

Selain dari perkara di atas,awda akan berusaha gigih mengikut minat yang sedia ada.Siapa angka awda akan berjaya menjadi artis webcomic dan akan mendapat sambutan hangat dari berbagai pihak.

0 comments:

Post a Comment